שיעור בחיים מהאח הגדול
- שרה שרגא

- 3 במאי
- זמן קריאה 2 דקות
אתמול, אחרי זמן רב שבו חלקים מהתוכנית הגיעו אליי דרך הרשת, החלטתי לצפות בפרק האחרון של האח הגדול. וכמה שאני שמחה שעשיתי זאת.
במשך שעה וחצי, צפיתי בגברים שמתנהגים בכוחניות ושליטה, בחוסר רגישות, ביהירות ובזלזול. גברים שלא מקשיבים לביקורת, שומרים על מקומם, מתפעלים מכוחם ומעצימים אותו. וגם כאלה חמודים, שפשוט תקשורת רגשית אינה הצד החזק שלהם (וזה בסדר) .
ומולם, נשים.
נשים ששמות לב לחוסר ההוגנות, לכאב, לרגש העמוק. נשים שמנסות להביא מבט מורכב, שמביאות כנות, חשיפה, אמת פשוטה וברורה. וכל פעם מחדש - הגברים גורמים להן להרגיש שהן לא מובנות, שהן מתבלבלות, שהן לא בצד הנכון.
כל פעם מחדש הגבר שמולן מסביר להן מה הן לא הבינו במציאות ולמה הן לא בסדר. הם זורעים בהן ספקנות דרך שליטה ומילים מלאות ביטחון ויהירות. מדהים כמה אנשים טובים יכולים להימשך לתוך כוח אלים ושלילי בקלות כזו.
בהתחלה הן מנסות להסביר את עצמן, ואז נאבקות כדי שיבינו אותן, ובסוף מתחילות להתערער. ובאיזשהו רגע – הן נכנעות. הן מתנצלות בפניהם, אפילו בוכות. ואז שותקות. ומצטרפות אליהם, לקול שהם מתעקשים שהוא הרציונלי וההגיוני.

ויש אחת שנופלת וקמה שוב ושוב ועדיין לא מוותרת על קולה, על הסמכות הפנימית שלה. על מה שהבטן שלה מרגישה ויודעת. היא מתעקשת על אמת פשוטה שהיא רואה, מתמלאת ספקנות ופגיעות, ושוב מתעקשת.
וואו, כמה תקווה היא נתנה לי לעולם הזה. כמה היא הזכירה לי את אלפי הפעמים שזה קרה לי, וקורה לי עדיין. הספקנות העצמית על התחושות הברורות שלי כי קול ההיגיון הזכרי אומר אחרת. כמה פעמים ויתרתי על הנאמנות שלי לעצמי כדי לקבל ביטחון, כדי להיות בסדר, כדי להיות רציונלית ולא אינטואיטיבית, רגשית, עגולה. כשהסדר הפנימי שלי מתרחש דרך חוויה ורגש ולא דרך ליניאריות ושליטה מחשבתית.
הצפייה אתמול הייתה עבורי תמונת ראי על מדינה שלמה בזמן מלחמה, על הפוליטיקה שלנו. על האמונה העיוורת בשליטה ובכוח, על דרך חסרת כל ביסוס, רגש והיגיון נקבי שאנחנו הולכות בה כולנו.
אני מקשיבה יותר ויותר לאלה שלא מוותרות, שמשמיעות את קולן מהבטן המלאה והריקה שלהן. שלא נכנעות לתכתיבי השליטה במדינה שלנו. וכורעת ברך.
בכלל לא משנה מה הדעה הפוליטית שלך - תשמיעי את קולך. תקשיבי לבטן שלך, אל תטילי ספק בספקנות שלך. בשאלות, במבט המורכב שלך על המציאות, בחלקים שלא מסתדרים לך במוח. אל תפחדי שידיחו אותך, אנחנו לא בתוכנית ריאליטי. אלה החיים שלנו והחיים של בנינו ובנותינו.
השמיעי את קולך. בבקשה תשמיעי את קולך.
לחיי הנשים שמשמיעות את קולן. ככה מביאים גאולה.












תגובות